Niepokojące objawy paradontozy

objawy paradontozy

Paradontoza to choroba infekcyjna, która atakuje tkanki przyzębia i prowadzi do stanów zapalnych. Wywoływana jest przez bakterie, które skutecznie namnażają i rozprzestrzeniają się w jamie ustnej, szczególnie jeśli nie przestrzegamy zasad higieny jamy ustnej lub nieprawidłowo szczotkujemy zęby. Co ważne, paradontoza to druga po próchnicy choroba, z którą pacjenci najczęściej zgłaszają się do gabinetów stomatologicznych.

Najważniejsze objawy paradontozy

Paradontoza to podstępna choroba, która na początku może nie powodować widocznych objawów. Dopiero wraz z jej rozwojem pacjent zauważa pewne symptomy, które budzą niepokój. Z tego też powodu w profilaktyce paradontozy kluczowe znaczenie odgrywają regularne wizyty u stomatologa, przynajmniej raz na pół roku. Nie należy ignorować pierwszych objawów paradontozy, ponieważ nieleczona choroba może prowadzić nawet do utraty zęba lub nawet wszystkich zębów.

W początkowej fazie rozwoju paradontozy pacjenci mogą odczuwać niewielką bolesność, obrzmienie i krwawienie z dziąseł. Przez cały ten czas bakterie namnażają się i przemieszczają do przestrzeni międzyzębowych, a później głębiej – do kieszonek dziąsłowych. Gromadzące się bakterie w kieszonkach dziąsłowych przyczyniają się do procesów gnilnych, których objawem jest nieprzyjemny zapach z ust. W kolejnych etapach dochodzi do odsłonięcia kieszonek, a następnie korzeni zębów. W efekcie zęby mogą stać się rozchwiane, a nawet wypadać.

Najbardziej niepokojące objawy, z którymi powinniśmy zgłosić się do dentysty:

• ruchomość zębów
  • nieprzyjemny zapach i posmak w ustach
  • krwawienie dziąseł (podczas szczotkowania lub samoistne)
  • nadwrażliwość zębów (na skrajne temperatury)
  • obrzęk i zaczerwienienie dziąseł
  • obnażenie szyjek zębowych
  • wysunięcia/wychylenia zębów, szparowatość zębów
  • w niektórych przypadkach ropna wydzielina

Każdy z nas powinien pamiętać o tym, że zdrowe dziąsła nie powinny krwawić. Jeśli więc podczas szczotkowania zębów regularnie pojawia się krew, koniecznie powinieneś zgłosić się do stomatologa. Ten objaw może wskazywać na stan zapalny przyzębia. Im wcześniej zainterweniujesz, tym skuteczniejsze, mniej bolesne i kosztowne będzie leczenie.