Dlaczego i kiedy warto nosić aparat ortodontyczny?

kobieta podczas szczotkowania zębów

Przyczyny wad zgryzu

Najczęściej przyczynami wad zgryzu jest wyrobienie złych nawyków jeszcze w okresie wczesnego dzieciństwa – znacznie rzadziej są to przyczyny genetyczne. Do tego typu szkodliwych przyzwyczajeń najczęściej należą takie nawyki, jak chociażby:

• Niedokładne przegryzanie pokarmu i odgryzanie kęsów
  • Ssanie palca w okresie niemowlęcym
  • Matka krótko karmiąca dziecko piersią
  • Zbyt długie podawanie dziecku jedzenia z butelki
  • Oddychanie przez usta zamiast nosem

Szacuje się, że ok. 70% Polaków ma nieprawidłowy zgryz. Wynika to z niskiej świadomości i bagatelizowania konsekwencji wyżej wymienionych szkodliwych działań wywołujących wady zgryzu. A ich następstwa mogą być poważne.

Zagrożenia wynikające z nieprawidłowego zgryzu

Panuje powszechne przekonanie, że ortodoncyjna korekta wad zgryzu jest zabiegiem czysto estetycznym, tymczasem ma on duże znaczenie zdrowotne. Przede wszystkim osoby z krzywym zgryzem są bardziej narażone na rozwój wszelkich infekcji jamy ustnej – szczególnie tych przedostających się z zewnątrz przez szczeliny między zębami. Ponadto znacznie częściej cierpią na próchnicę i choroby przyzębia, gdyż trudniej im czyścić zęby. W przypadku nieprawidłowego ustawienia zębów względem siebie dochodzi do ich ścierania, co dodatkowo pogłębia wadę zgryzu, a nawet może doprowadzić do zwyrodnienia stawów skroniowo-żuchwowych. Krzywy zgryz uniemożliwia również dokładne pogryzienie i rozdrobnienie pokarmu, co może być przyczyną zaburzenia pracy przewodu pokarmowego.